fbpx
Co bychom měli vědět o veganství
0

Veganství je druh stravy nebo diety, pro mnoho lidí i způsob života, skládající se pouze z rostlinné stravy. Ten, kdo veganství dodržuje se musí vyhnout všem živočišným produktům. Nemluvíme tedy pouze o mase, ale i o mléčných výrobcích, vejcích a v některých případech i medu. 

Veganská strava 

Pokud se veganství správně dodržuje, může být i velmi výživné. Z nedávného výzkumu se usuzuje, že tato dieta může dokonce zlepšit zdraví vašeho srdce, snížit riziko rakoviny a cukrovky 2. typu nebo také podpořit proces hubnutí.

Lidé stravující se pouze rostlinou stravou, však musí dbát na to, aby získali všechny potřebné vitamíny, protože některé z nich získávají ze stravy, při které se nevyhýbají žádným potravinám.

Důležité živiny

Lidé stravující se vegansky by měli myslet na to, že si své jídlo musí pečlivě naplánovat, aby se vyhnuli nutričním nedostatkům a nepřišli ve své stravě o důležité živiny. Před zahájením takové diety je dobré si promluvit nejdříve se svým lékařem nebo dietologem, zejména pokud máte nějaké zdravotní problémy. 

Veganská strava není nejjednodušší, proto je výhodné do svého jídelníčku zařadit specializovaná jídla nebo doplňky stravy, které vám dodají vaši denní dávku tak potřebných vitamínů. 

Vitamíny, na které je potřeba myslet: 

  • Vitamín B-12 se vyskytuje hlavně v živočišných produktech. Chrání nervy a červené krvinky. V rostlinné stravě jej můžete najít např. v kvasnicové pomazánce nebo rostlinném mléce. 
  • Železo je důležité pro vaši krev. Jedním z dobrých zdrojů železa jsou fazole. 
  • Vápník je důležitý pro zdraví kostí. Najít ho můžeme např. v tahini nebo tofu. 
  • Vitamín D chrání před vznikem rakoviny a před některými chronickými onemocněními. Pomáhá také posilovat zuby a kosti.
  • Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité pro funkci srdce, očí a mozku a rozdělují se na 3 druhy. Vlašské ořechy a lněná semínka jsou dobrým zdrojem jednoho z nich. U dalších druhů se doporučují mořské řasy, např. ve formě vitamínových tablet
  • Zinek je důležitý pro náš imunitní systém a nutný pro syntézu DNA. Fazole, ořechy nebo oves jsou dobrým zdrojem tohoto vitamínu. 
  • Jód přispívá k správnému fungování štítné žlázy. Mezi rostlinné zdroje vitamínu patří mořské řasy

Tento článek vychází z www.medicalnewstoday.com, kde také naleznete více informací o tomto tématu. 

Zdroje:

Vložte komentář

TOP