Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu A?
Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu A?

Vitamín A je důležitý vitamín, který hraje roli v mnoha důležitých tělesných funkcích. Nedostatek nastává, když člověk nemá dostatek vitamínu A k pokrytí potřeb svého těla.

Pestrá strava je pro většinu lidí nejjednodušší způsob, jak získat dostatek vitamínu A. V některých případech mohou lékaři doporučit doplňky nebo jiné formy vitamínu A, které pomohou doplnit velmi nízké zásoby.

Příznaky nedostatku vitamínu A

Příznaky nedostatku vitamínu A se mohou lišit v závažnosti a někteří lidé mohou mít vážnější příznaky než ostatní. Níže jsou uvedeny některé možné příznaky, které mohou lidé zaznamenat:

Problémy spojené s viděním

Podle Americké oftalmologické akademie jsou problémy s viděním běžné u pacientů s nedostatkem vitamínu A.

Oči mohou být zpočátku velmi suché, což může poškodit rohovku a sítnici.

Může se také objevit slepota v důsledku nedostatku vitamínu A. To způsobí, že osoba nebude schopna vidět nebo bude mít problémy s viděním při slabém osvětlení, což nakonec povede k úplné slepotě v noci.

Světová zdravotnická organizace (WHO) poznamenává, že noční slepota je jedním z prvních příznaků nedostatku vitamínu A.

V závažných případech oko stále vysychá a tkáně se mohou hromadit v rohovce. To může vést k zakalení rohovky, rozvoji lézí a poškození rohovky.

Časté infekce

Vitamín A hraje klíčovou roli v imunitním systému. Osoba s nedostatkem vitamínu A se může setkat s častějšími infekcemi, protože tyto infekce nedokáže tak snadno potlačit.

Kožní problémy

Někteří lidé s nedostatkem vitamínu A si mohou všimnout problémů s pokožkou, jako je suchost svědění a tvorba šupinaté kůže. Někteří mohou mít podobné problémy i ve vlasech a na pokožce hlavy.

Problémy s plodností

Vitamín A hraje roli při reprodukci a jeho nedostatek může způsobit neplodnost a potíže s početím dítěte.

Nedostatečný růst

Vitamín A hraje roli při vytváření zdravých buněk. Nedostatek vitamínu může zpomalit růst nebo způsobit, že se u dětí objeví zpomalený růst nebo zpomalení růstu kostí.

Příčiny nedostatku

Příčinou nedostatku vitamínu A je nedostatek vitamínu A v těle nebo skrytý zdravotní problém, který vede k tomu, že tělo nevstřebává nebo nevyužívá vitamín A efektivně.

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je nedostatek vitamínu A vzácný v rozvinutých zemích, jako jsou Spojené státy, a běžný v rozvojových zemích, kde lidé nemají tolik přístupu k vitamínu A.

Někteří lidé mohou být více ohroženi nedostatkem vitamínu A, nappříklad:

  • předčasně narozené děti
  • těhotné nebo kojící osoby
  • kojenci a malé děti v rozvojových zemích

Navíc se může vyskytnout sekundární nedostatek, u lidí, kteří mají skryté zdravotní problémy, které narušují schopnost těla vstřebat vitamín A, například:

  • cystická fibróza
  • chronický průjem
  • celiakie
  • duodenální bypass
  • obstrukce žlučovodů
  • cirhóza

Malé děti a těhotné osoby v rozvojových zemích jsou vystaveny nejvyššímu riziku závažných účinků nedostatku vitamínu A.

Proč je vitamin A důležitý?

Vitamín A hraje významnou roli v mnoha funkcích v těle. National Institutes of Health (NIH) zmiňuje, že vitamín A je důležitý pro:

  • vidění
  • imunitní systém
  • reprodukční systém
  • mezibuněčnou komunikace

Mezi vitamínem A a zrakem existuje důležité spojení. Kromě toho, že pomáhá vytvářet membrány oka a rohovky, je vitamín A klíčovou sloučeninou proteinu v těle zvaného rhodopsin, který absorbuje světlo v sítnici.

Vitamín A také hraje zásadní roli v růstu buněk v jiných částech těla a pomáhá při normální tvorbě a fungování buněk v srdci, plicích, ledvinách a dalších orgánech.

Formy vitamínu A

V lidské stravě existují dvě formy vitaminu A. Prvním z nich je previtamin A, retinol, který pochází z masa, ryb a mléčných výrobků.

Druhou formou jsou karotenoidy provitamínu A, jako je beta karoten. Tyto formy vitamínu A nejsou přímo použitelné, ale tělo si je dokáže přeměnit na použitelnou formu vitamínu A.

Obě formy vitaminu projdou další metabolizací v těle a stanou se aktivní retinální a kyselinou retinovou.

Potraviny bohaté na vitamín A


Existuje celá řada zdrojů vitaminu A. Patří sem rostlinné i živočišné zdroje, takže při dodržení zdravé a vyvážené stravy je obvykle snadné splnit doporučení ohledně příjmu.

Mezi rostlinné zdroje vitaminu A patří:

  • pečený sladký brambor: 1 403 mikrogramů (mcg) na celý brambor
  • vařený špenát: 573 mcg na 1/2 šálku
  • syrová mrkev: 459 mikrogramů na 1/2 šálku
  • meloun: 135 mikrogramů na 1/2 šálku
  • mango: 112 mcg na celé mango
  • syrové sladké červené papriky: 117 na 1/2 šálku
  • obohacené snídaňové cereálie: 90 mcg na porci


Živočišné zdroje vitaminu A zahrnují:

  • hovězí játra: 6 582 mikrogramů na 3 unce (oz)
  • sýr ricotta: 263 mcg na šálek
  • Sleď atlantický: 219 mikrogramů na 3 oz ulovených ryb
  • nízkotučné nebo odstředěné mléko s přidaným vitaminem A: 149 mcg na šálek
  • vejce natvrdo: 75 mikrogramů na vejce

Tento článek vychází z www.medicalnewstoday.com, kde také naleznete více informací o tomto tématu. 

Zdroje:

TOP