fbpx
Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu D?
Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu D?

Člověk ani nemusí tušit, že trpí nedostatkem vitamínu D, ale existují určité příznaky, na které je potřeba dávat pozor.

Vitamín D

Vitamín D je pro vaše zdraví velmi důležitý, napomáhá:

  • vstřebávat vápník
  • udržovat kosti zdravé
  • regulovat geny a růst buněk
  • chránit před křivicí a osteoporózou
  • modulovat imunitní systém

Vitamín D se přirozeně vyskytuje pouze ve velmi malém množství potravin, které nestačí ke splnění doporučené denní dávky. V reakci na to mnoho výrobců obohacuje svoje potraviny tímto vitamínem.

Podle průzkumu z roku 2020 má 50 % světové populace nedostatek vitamínu D.

Příznaky

Mnoho lidí trpí nedostatkem vitamínu D a přesto nemá žádné příznaky. Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu D?

  • Časté infekce nebo nemoci: Vitamín D podporuje imunitní systém, hraje roli při regulaci imunitních funkcí a inhibici zánětlivých reakcí. Může také předcházet infekcím horních cest dýchacích.
  • Únava a svalová slabost: Vitamín D je klíčem ke zdravým kostem. Nedostatečné množství tohoto vitamínu může způsobit slabost kostí a svalů, což může vést k únavě.
  • Bolest kostí a kloubů: Vitamín D může zabránit ztrátě kostní hmoty. Pokud se potýkáte s bolestí kostí a kloubů, může to znamenat nedostatek vitamínu D.
  • Zlomeniny: V těle pomáhá vitamín D udržovat pevnost kostí tím, že podporuje vstřebávání vápníku. Podle Národní nadace pro osteoporózu je to zvláště důležité pro ženy po menopauze, kdy hrozí riziko osteoporózy.
  • Deprese: Autoři studie z roku 2019 zjistili, že nižší hladiny vitamínu D mohou zvýšit riziko deprese.
  • Pomalé hojení ran: Pokud hojení ran trvá déle než obvykle, může to být známkou nízké hladiny vitamínu D.

Doplňky

Doplňky a obohacené potraviny obsahují vitamíny D-2 nebo D-3.

K výrobě vitamínu D-2 se používají kvasinky nebo houby, takže je vhodný i pro vegany. K výrobě vitamínu D-3 se používá lanolin z ovčí vlny.

Jeden z nedávných výzkumů poznamenává, že při vyšších dávkách je vitamín D-2 méně účinný než vitamín D-3.

Tento článek vychází z www.medicalnewstoday.com, kde také naleznete více informací o tomto tématu.

Zdroje:

TOP