Lékařské mýty: Vitamíny a doplňky stravy
Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Lékařské mýty: Vitamíny a doplňky stravy
lékařské mýty
Sdílejte

Vitamíny a doplňky stravy jsou dnes populárnější než kdykoli předtím. Jsou však všechny takové, jak se o nich říká? V tomto vydání seriálu Lékařské mýty se zabýváme řadou pověr o doplňcích stravy a nedorozumění týkajících se minerálů.

Průmysl doplňků stravy je obrovský. V roce 2016 dosáhl celosvětový sektor doplňků stravy odhadem obratu 132,8 miliardy dolarů. Někteří odborníci předpovídají, že do roku 2022 toto číslo přesáhne 220 miliard dolarů.

Podle Národního průzkumu zdraví a výživy (National Health and Nutrition Examination Survey) v letech 2011-2012 uvedlo 52 % dospělých ve Spojených státech, že užívají nějaký doplněk stravy. Téměř každý třetí člověk (31 %) užíval multivitamíny.

Lidé pochopitelně chtějí být zdraví a bez nemocí. Pokud jim každodenní popíjení relativně levné pilulky zvyšuje šance na zdravý a dlouhý život, není divu, že jsou doplňky stravy oblíbené.

Když se touha žít dobře spojí s odvážnou marketingovou kampaní plnou vypracovaných těl a dokonalých úsměvů, doplňky stravy se začnou prodávat.

Než budeme pokračovat, je důležité poznamenat, že doplňky stravy jsou pro některé lidi důležité. Například Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) doporučuje ženám v plodném věku užívat doplňky stravy s kyselinou listovou.

Podobně pro lidi, kteří žijí v chladnějším podnebí, je důležitým doplňkem vitamin D, zejména v zimních měsících.

Pokud vás lékař požádal o užívání jakéhokoli doplňku stravy, je důležité užívat jej podle jeho doporučení.

Obecně však platí, že pro dospělé osoby bez zdravotních potíží, které se stravují vyváženě, není naprostá většina doplňků nezbytná. Vzhledem k tomu, že se tyto produkty nacházejí na pomezí vědy a marketingu, není divu, že o jejich prospěšnosti panují mylné představy.

Více je vždy lépe

Pokud jde o vitamíny, ne vždy platí, že více je lépe. Ve skutečnosti může být více někdy nebezpečné. Vzhledem k tomu, že vitamínové a minerální doplňky jsou dostupné bez lékařského předpisu, lze lidem odpustit, že se domnívají, že jsou bezpečné při jakémkoli dávkování.

Velké dávky některých vitaminů však mohou narušit jemně vyladěné systémy těla. Například podle Americké společnosti pro boj proti rakovině:

“Příliš mnoho vitaminu C může narušit schopnost těla absorbovat měď, což je kov, který tělo potřebuje. Příliš mnoho fosforu může bránit vstřebávání vápníku v těle. Tělo se nedokáže zbavit velkých dávek vitaminů A, D a K, a ty mohou při nadměrném příjmu dosáhnout toxických hodnot.”

Příliš mnoho vitaminu C nebo vápníku může navíc způsobit průjem a bolesti žaludku. Dlouhodobé užívání příliš velkého množství vitaminu D může způsobit hromadění vápníku v těle, což se nazývá hyperkalcémie. Hyperkalcémie může oslabit kosti a poškodit srdce a ledviny.

Pokud je na etiketě uvedeno “přírodní”, musí být bezpečný

Termín “přírodní” je bohužel ve vztahu k bezpečnosti nebo účinnosti doplňku stravy poměrně bezvýznamný. Jako extrémní příklad uveďme kyanid, což je přírodní sloučenina, kterou produkují kapradiny. Samozřejmě nenavrhujeme, aby doplňky stravy obsahovaly kyanid.

Některé přírodní rostlinné sloučeniny sice mají léčivé vlastnosti, ale jde o víc. Například kořeny pampelišky jsou projímadlo, zatímco listy pampelišky jsou diuretikum.

Je zde také otázka ředění: Kolik rostlinné sloučeniny zůstává v konečném produktu? Může to být minimální stopové množství, nebo může být extrakt vysoce koncentrovaný.

Doplňky stravy je možné užívat společně s běžnými léky

Jak bylo uvedeno výše, protože doplňky stravy nepotřebují lékařský předpis a mnohé z nich se označují za “přírodní”, panuje mylná představa, že se nemohou vzájemně ovlivňovat s předepsanými léky.

Ve skutečnosti mnohé z těchto produktů obsahují účinné látky, které mohou interferovat s jinými léky. Doplňky stravy proto mohou zvyšovat nebo snižovat účinky farmaceutických léků.

V přehledu z roku 2012 vědci zkoumali “lékové interakce a kontraindikace spojené s bylinami a doplňky stravy”. Zjistili ne méně než 1 491 různých interakcí mezi bylinnými a potravinovými doplňky a léky.

Největší počet interakcí měly zejména doplňky stravy obsahující hořčík, třezalku tečkovanou, železo, vápník a ginkgo.

Skutečnost, že většina lidí, kteří užívají bylinné nebo potravinové doplňky, toto užívání neprobírá se svými lékaři, potenciální problémy ještě umocňuje.

Vitamínové a minerální doplňky chrání zdraví srdce

Představa, že užívání vitaminových a minerálních doplňků chrání naše srdce, je uklidňující. Rozsáhlý přehled a metaanalýza publikované v roce 2018 však žádný významný přínos nezjistily. Celkově autoři došli k závěru:

“Obecně údaje o populárních doplňcích stravy (multivitamíny, vitamin D, vápník a vitamin C) nevykazují žádný konzistentní přínos pro prevenci [kardiovaskulárních onemocnění, infarktu myokardu nebo cévní mozkové příhody], ani nebyl zjištěn přínos pro úmrtnost ze všech příčin, který by podporoval jejich další užívání.”

Přestože zjistili, že “samotná kyselina listová a vitaminy skupiny B s kyselinou listovou, B6 a B12 snižují výskyt cévní mozkové příhody”, celkově byly tyto účinky malé.

Vitamin C zabraňuje nachlazení

Ačkoli na tomto střípku “všeobecně známé informace” je zrnko pravdy, důkazy o tom, že vitamin C může zabránit nachlazení, jsou slabé.

Například přehled Cochrane z roku 2013 se ponořil do existujících důkazů. Cílem autorů bylo “zjistit, zda vitamin C snižuje výskyt, trvání nebo závažnost nachlazení, pokud se užívá buď jako trvalý pravidelný doplněk každý den, nebo jako terapie při nástupu příznaků nachlazení”.

Vědci zjistili, že suplementace vitaminem C nezabraňuje běžnému nachlazení u běžné populace. Došli však k závěru, že snižuje závažnost příznaků a délku trvání nachlazení.

Došli také k závěru, že “může být užitečný pro osoby vystavené krátkým obdobím těžké fyzické zátěže”, jako jsou například maratonští běžci.

Vitamin D zabraňuje vzniku rakoviny

Vědci provedli řadu studií, aby zjistili, zda vitamin D může pomoci snížit výskyt rakoviny nebo ji léčit. Navzdory velkému množství výzkumů, jak vysvětluje jeden článek, stále neexistuje “shoda v tom, zda má vitamin D příznivý protirakovinný účinek”.

V roce 2018 byla provedena randomizovaná, placebem kontrolovaná studie, které se zúčastnilo 25 871 účastníků a která zkoumala doplňky vitaminu D a riziko vzniku rakoviny. Vědci zjistili, že “[s]uplementace vitaminem D nevedla k nižšímu výskytu invazivních nádorových onemocnění nebo kardiovaskulárních příhod než placebo”.

Probiotika a prebiotika léčí vše

V posledních letech se objevila závratná řada produktů, které tvrdí, že zlepšují zdraví střev a nesčetné množství dalších potíží. Zejména jsme všichni svědky vzestupu probiotik a prebiotik.

Probiotika jsou potraviny nebo doplňky stravy, které obsahují mikroorganismy, zatímco prebiotika jsou potraviny nebo doplňky stravy, které obsahují sloučeniny určené k podpoře střevních bakterií.

Není pochyb o tom, že střevní bakterie jsou pro dobré zdraví životně důležité. Vědecké poznatky o mikrobiomu jsou stále relativně mladé, ale již se podílejí na tak rozdílných stavech, jako je hypertenze, cukrovka a deprese.

Ačkoli v našem chápání vztahu mezi mikrobiomem a zdravím stále existují velké propasti, jeden fakt, který tento mladý obor nade vší pochybnost prokázal, je, že je neuvěřitelně složitý.

Vědci prokázali, že probiotika mohou pomoci při několika zdravotních problémech, včetně zmírnění průjmů spojených s užíváním některých antibiotik a zmírnění některých příznaků syndromu dráždivého tračníku (IBS). Kromě několika specifických stavů však existuje jen málo důkazů o tom, že probiotika nebo prebiotika mohou být zdraví prospěšná.

To se samozřejmě může změnit, až vědci provedou další studie. V současné době je však hnací silou prodeje probiotik a prebiotik marketing, který používá vágní pojmy jako “zdraví střev” a “zdraví trávicího traktu”.

Podle Národního centra pro komplementární a integrativní zdraví (NCCIH):

“[V]e většině případů stále nevíme, která probiotika jsou užitečná a která ne. Také nevíme, kolik probiotik by lidé museli užívat nebo komu by nejspíše prospěla. Dokonce i u stavů, které byly nejvíce studovány, se vědci stále snaží najít odpovědi na tyto otázky.”

Vzhledem k tomu, že úřady nepovažují probiotika za léky, regulují je méně přísně, což přináší další obavy. Jak vysvětluje jeden z autorů:

“Současná regulace probiotik je nedostatečná k ochraně spotřebitelů a lékařů, zejména pokud jsou probiotika zaměřena na dietní léčbu závažných onemocnění.”

Antioxidanty prodlužují život

Oxidace je chemická reakce, která probíhá jako součást mnoha procesů v lidském těle. Oxidací vznikají volné radikály, které jsou vysoce chemicky reaktivní a mohou poškozovat buňky a jejich součásti.

Antioxidanty jsou sloučeniny, které zabraňují oxidaci, a patří mezi ně vitamin C, vitamin E, selen a karotenoidy, například beta-karoten.

Ovoce a zelenina jsou obecně bohaté na antioxidanty. Vzhledem k tomu, že tyto potraviny jsou důležité pro dobré zdraví, zdá se být bezpečným předpokladem, že antioxidanty mohou být jedním z důvodů, proč jsou pro nás tak dobré. Jak však vysvětluje NCCIH, nemusí tomu tak nutně být:

“Není však jasné, zda tyto výsledky souvisejí s množstvím antioxidantů v zelenině a ovoci, s dalšími složkami těchto potravin, s jinými faktory ve stravě lidí nebo s jinými volbami životního stylu.”

NCCIH také uvádí, že rozsáhlé studie se zabývaly tím, zda doplňky stravy s antioxidanty mohou pomoci předcházet chronickým onemocněním, včetně rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění a šedého zákalu, ale že “[ve] většině případů antioxidanty nesnížily riziko vzniku těchto onemocnění”.

Nad rámec zdravé stravy zní pravděpodobně, že užívání antioxidačních doplňků by mohlo dále snížit oxidaci, a tím i riziko onemocnění a úmrtí. Stejně jako u většiny věcí v lékařské vědě je však pravda trochu složitější.

Existují určité důkazy, že užívání antioxidačních doplňků může zkrátit délku života. K prozkoumání této otázky provedla společnost Cochrane rozsáhlý přehled. Zkombinovali výsledky 78 randomizovaných klinických studií, které zahrnovaly celkem 296 707 účastníků.

Když vědci analyzovali pouze studie s nejnižším rizikem zkreslení, zjistili, že účastníci, kteří užívali antioxidační doplňky, měli 1,04krát vyšší pravděpodobnost úmrtí než ti, kteří buď doplňky neužívali, nebo užívali placebo.

Celkově tým Cochrane dospěl k závěru, že “[s]oučasné důkazy nepodporují užívání antioxidačních doplňků v obecné populaci ani u pacientů s různými onemocněními”.

Závěr

Vitamíny, minerály a antioxidanty jsou pro dobré zdraví životně důležité. Obecně však platí, že jejich dostatečné množství lidem zajistí pestrá a zdravá strava.

Kromě vitaminu D a kyseliny listové, o nichž byla řeč v úvodu, se zdá, že pro dospělé jsou přínosy doplňků stravy přinejlepším minimální. Přestože průmysl s doplňky stravy vzkvétá, skeptický pohled na marketingové materiály společností lidem rozhodně neuškodí.

Každý, kdo se chystá užívat doplňky stravy, ale má již nějaké onemocnění, by se měl nejprve poradit se svým lékařem.

TOP