Publikováno

Pomáhají vitamíny při menopauze?

Pomáhají vitamíny při menopauze?

V období menopauzy může snížení hladin hormonů vést k řadě následků. Vitamíny mohou pomoci chránit celkové zdraví jedince a zvládnout případné potíže.

U většiny žen po třicítce nebo čtyřicítce se začíná snižovat hladina estrogenu a progesteronu. Nakonec dojde k zastavení menstruace a vaječníky přestanou produkovat vajíčka. Toto období života se nazývá perimenopauza. Když uplyne rok bez menstruace, začne menopauza.

Někdy může menopauza nastat dříve. Může to být způsobeno operací, podstoupením lékařské léčby nebo zdravotním stavem, který vede k předčasné menopauze.

Menopauza není nemoc ani onemocnění, ale období přechodu. S poklesem hladiny hormonů může člověk pociťovat řadu změn, jako jsou návaly horka, nespavost, noční pocení, vaginální suchost a kolísání nálad. Nejedná se vyloženě o příznaky, ale mnoha lidem mohou způsobovat nepříjemnosti a nepohodlí.

Hormonální léčba může člověku pomoci tyto změny zvládnout, ale není vhodná pro každého. Pomoci může také volba životního stylu, jako je zdravá strava a pravidelné cvičení. Určitou roli mohou hrát i vitaminy.

V tomto článku se dozvíte, které vitaminy mohou lidem pomoci projít menopauzou a usnadnit jim přechod do další kapitoly života.

Vitamin E

Vitamin E obsahuje mnoho různých potravin, například ořechy, slunečnicová semínka, špenát, brokolice, kiwi, mango a rajčata.

Vitamin E je antioxidant. To znamená, že může pomoci snížit oxidační stres, ke kterému může dojít, pokud je v těle příliš mnoho volných radikálů. Určité biologické procesy a zátěž prostředí mohou způsobit vznik volných radikálů.

Antioxidanty mohou pomoci chránit tělo před různými změnami a nemocemi, které se s přibývajícím věkem stávají pravděpodobnějšími, jako jsou srdeční choroby a rakovina. Vědci Trusted Source také tvrdí, že může existovat souvislost mezi nízkou hladinou antioxidantů a úzkostí a depresí, které mnoho lidí zažívá při přechodu do menopauzy.

Posílení celkového zdraví může usnadnit zvládání změn, které se objevují v období menopauzy.

Vitamin D

Tělo si většinu potřebného vitaminu D vytváří samo působením slunečního záření, ale může ho získat také konzumací vaječných žloutků, tučných ryb a obohacených výrobků, jako jsou mléčné výrobky a pomerančový džus.

Vitamin D je nezbytný pro zdraví kostí. Vitamin D pomáhá předcházet osteoporóze, ke které dochází, když se sníží hustota kostí a kosti se stanou křehkými a náchylnějšími ke zlomení.

K osteoporóze přispívají také hormonální změny, ke kterým dochází během menopauzy, a to u těch, kteří jsou k ní náchylní. U některých žen se během 5-7 let po menopauze sníží hustota kostí až o pětinu. Dostatek vitaminu D a vápníku v období menopauzy tomu může pomoci zabránit.

Americký úřad pro zdraví žen doporučuje příjem 600 mezinárodních jednotek (IU) vitaminu D denně do 70 let věku a 800 IU denně od 71 let.

Přestože si tělo většinu potřebného vitaminu D vytváří z pobytu na slunci, někteří lidé používají opalovací krémy nebo se slunečnímu záření vyhýbají, aby omezili poškození kůže. Lékař může vyšetřit hladinu vitaminu D v krvi a určit, zda je třeba užívat doplněk stravy. Lékař může poradit, kolik vitaminu D jedinec potřebuje a jaký je nejlepší způsob jeho získávání. Lidé by neměli přijímat příliš mnoho vitaminu D, protože to může zvýšit riziko Zdroj srdečních a ledvinových problémů.

Vitamíny skupiny B

Někteří lidé mohou v období menopauzy považovat za užitečné užívat vitaminy skupiny B. V roce 2018 skupina vědců uvedla, že „roli sloučenin ze skupiny vitaminů B nelze v menopauze přeceňovat“. Dodávají, že nedostatek těchto vitaminů v tomto období přechodu by mohl vést k nepříznivým zdravotním následkům.

Dostatek vitaminů skupiny B může pomoci předcházet mrtvici, kardiovaskulárním onemocněním a demenci, které jsou pro starší lidi rizikové a mohou začít právě v období menopauzy.

Vitaminy B-6 a B-12 mohou pomáhat podporovat kognitivní funkce, což znamená schopnost myslet, uvažovat a pamatovat si. Během menopauzy se mohou objevit problémy s pamětí, soustředěním a „mozková mlha“. Dostatek těchto vitaminů může časem snížit riziko vzniku demence, ať už se jedná o menopauzu, nebo ne.

Míra depresí se zdá být vyšší v době přechodu do menopauzy. Podle jedné studie by vysoký příjem vitaminu B-6 mohl snížit riziko deprese u všech starších lidí, včetně těch, kteří prožívají menopauzu.

Výzkum také naznačil, že lidé s nízkou hladinou vitaminu B-2, B-6 a B-12 mohou mít také sníženou minerální hustotu kostí, což je faktor osteoporózy.

Studie z roku 2013 zjistil, že vitamin B-9, známý také jako folát, byl účinný při snižování počtu a závažnosti návalů horka, které člověk zažíval.

Mezi dietní zdroje vitaminů skupiny B patří např:

Vitamin B-2 (riboflavin): Hovězí játra, obohacené snídaňové cereálie, oves, mléko, jogurt a mandle.

Vitamín B-6 : Cizrna, hovězí játra, tuňák, obohacené snídaňové cereálie, brambory a banány.

B-9 (foláty): Hovězí játra, špenát, hrách s černým okem, obohacené snídaňové cereálie, chřest a hlávkový salát.

B-12 : Mlži, hovězí játra, obohacené potravinové kvasnice, mléčné výrobky, kuřecí maso, ryby, kuřata a vejce.

Vitamin C

Podle jednoho článku, mohou mít některé ženy, které v období menopauzy konzumují vysoké množství vitaminu C, vyšší hustotu kostí a vyšší skóre v kognitivních testech než ženy s nižším příjmem.

Vitamin C je antioxidant a může také pomáhat předcházet některým onemocněním, která mohou být důsledkem oxidačního stresu, jako jsou některé typy kardiovaskulárních onemocnění.

Vitamin C hraje také klíčovou roli v imunitním systému a při tvorbě kolagenu, který je nezbytnou součástí struktury kůže a buněk.

Vitamin A

Vitamin A je antioxidant. Je nezbytný pro udržení imunitní funkce a ochranu zdraví očí. Nemá žádné specifické výhody v období menopauzy, ale může pomoci posílit celkové zdraví a předcházet některým onemocněním.

Mezi zdroje vitaminu v potravinách patří sladké brambory, hovězí játra, špenát, mrkev, hrách s černým okem a sušené meruňky.

Nedostatek vitaminu A je vzácný a užívání příliš velkého množství doplňkového vitaminu A může mít nepříznivé účinky. Lidé by se měli před užíváním dalšího vitaminu A poradit se svým lékařem.

 

Doplňky stravy

Nejlepším způsobem, jak získat dostatek vitaminů, je zdravá a vyvážená strava. Někdy však může lékař doporučit doplňky stravy.

Lidé by se měli před užíváním doplňků zeptat svého lékaře, aby se ujistil, že jejich užívání je bezpečné a vhodné. Měli by také přesně dodržovat pokyny a nepřekračovat doporučené dávky.

 

Zdroje: